tirsdag 3. juli 2012

3. blodtransfusjon

I dag har  lillebror fått sin 3. blodtransfusjon. Han fikk 30 ml i dag også. Så nå skal han ikke få mere før neste torsdag. I morra skal jeg hjem igjen og får over en uke hjemme. Deilig:))
Flow'en ( hastigheten på blodgjennomstrømningen) var veldig fin før han fikk blod i dag,  men som legene sa, så kan blodprosenten være for lav. Det viste den seg jo å være da han fikk sin første blodtransfusjon.
For en uke siden var Hematokritten på 0,12. På torsdag var den 0,18 og i dag var den på 0,32. Når den er under 0,25, så er fosteret anemisk!

To timer etter transfusjonene, så hadde jeg min første CTG. Vi er akkurat på grensen til at det går nå (mtp størrelsen til lillebror), men det gikk fint :) Og den var fin!
CTG (cardiotokografi) er en elektronisk overvåkning av barnets hjerteslag. Ved hjelp av denne overvåkningen kan man kartlegge barnets hjerteslag og hvor ofte riene kommer, når de har satt igang. Denne testen kan også gi et godt bilde av hvordan barnet har det, og senere hva slags ressurser det har til å takle fødselen.




Så har vi vært til enda en ultralyd. Flow'en var også fin da. Hun tok også en vekstkontroll og lillebror er akkurat passe stor <3 Han vokser med andre ord sånn han skal! :) Han ble beregnet til 715 gram <3

Jeg spurte også litt ang fødselen i dag. Og det viser seg at informasjonen vi fikk for noen uker siden IKKE stemmer! Da var vi innom en ung lege på svangerskapspoliklinikken, som sa at siden det skulle settes igang blodtransfusjoner så tidlig, så ville jeg ikke gå til termin. Vi måtte regne med et prematurt barn. Og han håpet på uke 30-34.
Overlegen sa i dag at dette var heeeelt feil! Han skulle "ta" den som hadde sagt dette til oss. Det var en ung uerfaren lege, som ikke visste hva han mente noe om!
For de vil at jeg går til så nære termin som mulig! De kan etter hvert regne ut nøyaktig hvor mye blodprosenten går ned, dag for dag. Og da har de full kontroll.
Det vil etter hvert bli litt vanskeligere å få til transfusjonen, fordi han blir stor og det blir mindre plass. Han blir sterkere også. Så  da blir det en vurderingssak om de får til!
Lillebror vil måtte ha noe blod etter han er født, og hvis Elverum eller Lillehammer sykehus utfører blodtransfusjoner på nyfødte, så kan jeg føde der.
Men hvis jeg skal gå med på det siste, så må jeg finne ut hvor flinke dem er først!!

Jeg spurte ikke noe om igangsetting eller keisersnitt. Men jeg er ikke i tvil om hva jeg vil. JEG VIL HA PLANLAGT KS!!!! Om jeg så må grine meg til det!!!!

I ettermiddag hadde jeg kjempekoselig besøk av tante Hege og søteste Rasmus :))
Og så har jeg kost meg med gaven jeg fikk fra ei venninne :)

3 kommentarer:

  1. så bra at lillebror vokser og har det bra.ønsker deg alt godt videre i graviditeten.klemmer til deg.

    SvarSlett
  2. Hei og god formiddag;)
    Så flotte nyheter;) Utrolig kjekt at du kan gå litt lengre;)og at han vokser så fint;)Kjempefint innlegg du har skrevet;)
    Stor klem fra tante

    SvarSlett
  3. Hei så flott du forteller om lillebror og det dere opplever.Hver uke som går med gode prøver er så utrolig bra.Godt å høre at dere føler dere så ivaretatt på sykehust.Mange klemmer til dere fra spent bestemor

    SvarSlett