torsdag 2. mai 2013

Byggrynsgrøt og oppdatering på prosjekt "Strammere kropp"

Bygg er næringsrik mat og er blitt dyrket i Skandinavia helt tilbake fra steinalderen. Men pga at den kan ha en litt bitter smak, er den ikke så mye brukt i dagens kjøkken. Det kan se ut som den er såvidt tilbake inn på kjøkkenet, da det blir mere og mere populært med grøter i flere varianter. Jeg smakte for eksempel på Fjorlands byggrynsgrøt for ikke lenge siden, og synes den var ganske god. Jeg tenkte derfor jeg skulle prøve å lage selv og DEN ble knallgod!! Bygg inneholder mye jern og er rik på vitamin B. Dessuten er det en utmerket kilde til vannløselige kostfibre. Godt og sundt:))






Oppskrift på byggrynsgrøt 


  • 1 dl byggryn

  • 5 dl ekstra lettmelk
      en klype salt 
    1dl lettkokt havregryn

  • La byggrynene ligge i rikelig med kaldt vann natten over. Hell av det overflødige vannet.
    Ha melk, byggryn og salt i en kjele og kok opp under omrøring. La grøten småkoke i ca 20 minutter til byggrynene er møre. Tilsett havregryn og la det småkoke i ytterlige 3 minutter.

    Grøten kan smakes til med f.eks. kanel eller honning. Og det er veldig godt med friske bær på, men det går også fint an å bruke syltetøy. 
    Ellers kan man ha melk på eller litt youghurt.

    Vel bekomme :)


    Det er lenge siden jeg har oppdatert prosjekt strammere kropp nå. Det gikk litt treig etter påske, men nå trener jeg fast to dager på timer i sal. Den ene dagen kan det også bli to timer på rappen. Så jeg er ganske fornøyd med det. Hadde jeg følt jeg kunne stikke ut flere ganger i uka, så hadde jeg nok gjort det! Men det gnager litt på samvittigheten overfor barna og gubben.
    Og trening på dagtid ble det brått slutt på, da lilleputten ble litt skeptisk til andre folk. Da er det uaktuelt å sette han igjen i barneparken!!



    I dag fikk jeg ei ny bukse i posten, som jeg bestilte fra H&M, i str som jeg vanligvis bruker. Og jippi, den gle rett på! :)))))) STOOOOORT glis!!!!


    Er du sprek i vårsola??




    Ønsker deg en knall ettermiddag <3















    5 kommentarer:

    1. Synes du ser flott ut jeg :)men er jo uansett deilig å få trent litt :)

      Grøten må jeg prøve en dag, er glad i byggryn jeg :)

      SvarSlett
    2. Hei flotte, spreke, flinke dame;)

      Takk for tipset om byggrynsgrøt. Grynene ligger nå i vann;)
      Du er så flink til å trene;) Fysisk god form er kjempebra og da blir treninga morsommere;)
      Her er det litt lite trening!!!


      God helg;)

      SvarSlett
    3. Tusen takk kjære tanter :) Så hyggelig å høre <3

      SvarSlett
    4. Jeg smakte fjordlands byggrynsgrøt nå i helgen og det var veldig godt :o)
      Men den var jo kald. Kan denne spises kald?
      Supert at du deler oppskrift :o)
      Ønsker deg en flott april kveld :o)

      SvarSlett
      Svar
      1. Jeg synes denne er best varm, men den kan spises kald med syltetøy på også :)

        Slett